Over mij
Ik maak theater. Met en voor verschillende doelgroepen. Dit doe ik door te regisseren, workshops te geven en poppen- en objectentheater te maken en te spelen. Daarnaast werk ik als freelance productieleider en programmeur in het culturele veld.
Ik heb mij gespecialiseerd in het theatermaken en ontwikkelen van projecten met
niet-professionals. Hierbij is niet alleen artistieke eindproduct een doel, maar ook het maakproces, veiligheid, heldere communicatie, persoonlijke ontwikkeling en plezier.
Als maker werk ik vanuit een overwegend beeldend en fysiek uitgangspunt.
Tekst is belangrijk, maar teveel tekst maakt theater een cognitieve belevenis in plaats van een totaalbelevenis. De kracht van theater is voor mij dat je kunt laten zien wat je bedoeld. Beweging, gebaar, adem, stilte, klank, beeld, geur, uitvergroting, de locatie waar je speelt.
Als regisseur zoek ik graag samen met mijn spelers naar een vorm die past bij de groep en bij mij. Dit betekent voor mij dat er een open werksfeer is waarin iedereen input geeft en gekeken wordt naar wat de spelers zelf te bieden hebben. Theater is wat je er samen in stopt, zowel als maker, als speler en als publiek. Hoe meer iedereen er van zichzelf instopt, hoe meer iedereen er uit zal kunnen halen.
Belangrijke inspiratiebronnen voor mij zijn de Viewpoints methode van Anne Bogart (SITI Company)/Tina Landau, choreograaf Ohad Naharin en zijn Gaga methode, regisseur/kunstenaar Robert Wilson en de ideeën van Etienne Decroux, de grondlegger van de corporeal mime.
Mijn beste vriend omschreef mij eens als praktisch absurdist. Ik geloof dat een oplossing vaak eenvoudig is en in ons zit, zolang je niet vooraf verwachtingen hebt over wat deze zal zijn.
Ik heb mij gespecialiseerd in het theatermaken en ontwikkelen van projecten met
niet-professionals. Hierbij is niet alleen artistieke eindproduct een doel, maar ook het maakproces, veiligheid, heldere communicatie, persoonlijke ontwikkeling en plezier.
Als maker werk ik vanuit een overwegend beeldend en fysiek uitgangspunt.
Tekst is belangrijk, maar teveel tekst maakt theater een cognitieve belevenis in plaats van een totaalbelevenis. De kracht van theater is voor mij dat je kunt laten zien wat je bedoeld. Beweging, gebaar, adem, stilte, klank, beeld, geur, uitvergroting, de locatie waar je speelt.
Als regisseur zoek ik graag samen met mijn spelers naar een vorm die past bij de groep en bij mij. Dit betekent voor mij dat er een open werksfeer is waarin iedereen input geeft en gekeken wordt naar wat de spelers zelf te bieden hebben. Theater is wat je er samen in stopt, zowel als maker, als speler en als publiek. Hoe meer iedereen er van zichzelf instopt, hoe meer iedereen er uit zal kunnen halen.
Belangrijke inspiratiebronnen voor mij zijn de Viewpoints methode van Anne Bogart (SITI Company)/Tina Landau, choreograaf Ohad Naharin en zijn Gaga methode, regisseur/kunstenaar Robert Wilson en de ideeën van Etienne Decroux, de grondlegger van de corporeal mime.
Mijn beste vriend omschreef mij eens als praktisch absurdist. Ik geloof dat een oplossing vaak eenvoudig is en in ons zit, zolang je niet vooraf verwachtingen hebt over wat deze zal zijn.